Se contrazice Biblia atunci cînd se referă la moartea lui Iuda Iscarioteanul?

Caravaggio Taking„Biblia se contrazice atunci cînd se referă la moartea lui Iuda Iscarioteanul.”

Mulți dintre voi poate că pentru prima dată citiți această afirmație, sau ați mai auzit de ea, dar un lucru este clar: sunt persoane care afirmă acest lucru.

La fel ca în toate cazurile, această așa-zisă contradicție nu este o contradicție, ci mai degrabă o înțelegere mai bogată şi mai detaliată a faptului cum a murit Iuda Iscarioteanul. Pentru a înțelege mai bine haideți să dăm citire versetelor care se referă la moartea lui Iuda. Aceste versete le găsim în Ev. după Matei și Faptele apostolilor.

În Ev. după Matei citim astfel:

„Iuda a aruncat arginţii în Templu şi s-a dus de s-a spânzurat.”(Matei 27:5)

iar în Faptele apostolilor astfel:

„Omul acesta a dobândit un ogor cu plata nelegiuirii lui, a căzut cu capul în jos, a plesnit în două prin mijloc şi i s-au vărsat toate măruntaiele.”(Fapte 1:18)

De la prima vedere pare a fi o contradicție, dar mai degrabă este o contradicție creată de cei care doresc să o vadă. Pentru a înțelege mai bine, vă voi oferi un exemplu.

În Ev. după Matei este scris:

„Şi unul din cei ce erau cu Isus a întins mâna, a scos sabia, a lovit pe robul marelui preot şi i-a tăiat urechea.”(Matei 26:51)

dar Ev. după Ioan ne oferă o descriere mai detaliată a aceluiaşi eveniment:

„Simon Petru, care avea o sabie, a scos-o, a lovit pe robul marelui preot şi i-a tăiat urechea dreaptă. Robul acela se numea Malhu.”(Ioan 18:10)

Deci al doilea verset ne oferă mai multe detalii, şi anume: numele celui care i-a tăiat urechea şi numele robului. Odată ce în Ev. după Ioan sunt prezente numele celor doi, iar în Ev. după Matei nu sunt, acest lucru nu înseamnă că Biblia se contrazice.

Un alt exemplu este „Cuvîntarea Domnului Isus de pe munte”. În Ev. după Matei, capitolul 5 ne oferă mai multe detalii, de exemplu decît Ev. după Luca, și iarăși, acest lucru nu înseamnă că Biblia se contrazice. Trebuie să știți un lucru: ucenicii Domnului Isus ar fi putut să ne ofere mult mai multe detalii, mult mai multe minuni și evenimente, dar priviți ce spune Ev. după Ioan:

„Isus a mai făcut înaintea ucenicilor Săi multe alte semne, care nu sunt scrise în cartea aceasta. Dar lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să credeţi că Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; şi, crezând, să aveţi viaţa în Numele Lui.”(Ioan 20:30-31)

La fel este şi cu moartea lui Iuda. În Ev. după Matei ni se spune pe scurt că s-a spînzurat iar în Faptele apostolilor autorul descrie mai detaliat această întâmplare. Şi sunt mai multe exemple de felul acesta, într-o evanghelie fiind mai puține detalii iar în alta mai multe, totodată dovedindu-ne că autorii lor nu au copiat un anumit text, cum pretind unii, ci au scris ce au văzut sau din spusele celor ce au văzut (cum ar fi Luca și Marcu).
Într-un comentariu la versetul 18 din capitolul 1 din Faptele apostolilor citim astfel:

„Вероятно, дерево, на котором повесился Иуда (Мф. 27:5), стояло на скале. Могла порваться веревка или сломаться ветка, а также мог развязаться узел, и его тело разбилось при падении.”(Учебная Библия с комментариями Джона Мак-Артура)

Traducere:

„Probabil, copacul de pe care Iuda s-a spînzurat stătea pe o stîncă. Ar fi putut să se rupă frînghia sau creanga, sau s-ar fi putut dezlega nodul, și astfel corpul său să fi fost rupt la cădere.”

Millard Erickson spunea:

Cuvântul specific din Fapte 1:18 care a dat naștere dificultăților legate de moartea lui Iuda este πρηνής. Pentru o lungă perioadă de timp termenul a fost înțeles doar ca „a cădea cu capul în jos”. Totuși, cercetarea papirusurilor în secolul XX a dezvăluit că acest cuvânt are o altă semnificație în greaca koine. El înseamnă și „a te umfla”. Acum este posibil să se emită o ipoteză cu privire la sfârșitul vieții lui Iuda care pare să țină cont de toate datele, însă fără artificialitatea care se găsește în felul în care a mânuit Gaussen problema. Iuda s-a spânzurat și a trecut o perioadă de timp până la descoperirea lui. Într-o astfel de situație organele viscerale sunt primele care intră în putrefacție, cauzând o umflare a abdomenului caracteristică cadavrelor care nu au fost îmbălsămate cum trebuie (și chiar și celor îmbălsămate, dacă procesul nu a fost repetat după câteva zile). Și astfel, „umflându-se  (Iuda), a pleznit în două prin mijloc și i s-au vărsat toate măruntaiele”. Deși nu există nici o modalitate de a ști dacă lucrurile s-au petrecut într-adevăr astfel, aceasta pare a fi o rezolvare acceptabilă și adecvată a problemei.

În fine, aceste versiuni pot fi unele din mai multe, dar un lucru este clar: la fel cum în alte pasaje biblice referitor la un oarecare eveniment ni se oferă mai puține detalii, iar într-altul mai multe detalii despre același eveniment (cum ar fi Petru și robul Malhu sau Ev. după Ioan față de Ev. după Marcu [în Ev. după Ioan conținîndu-se mai multe detalii decît în Ev. după Marcu], deoarece Ioan a fost unul din cele mai apropiate persoane ale Domnului Isus și nu Marcu), la fel este și cu moartea lui Iuda, descrierea din Faptele apostolilor o completează pe cea din Ev. după Matei. Fără de multe cuvinte, nici în Biblie și nici între aceste versete nu există contradicții, și dacă cineva nu este de acord cu aceste cuvinte, adevărul rămâne adevăr.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s